2017 m. lapkričio 28 d., antradienis

Salako pažintinis takas bei Švč. Mergelės apsireiškimo vieta prie ilgio ežero

Kažkada jau teko lankytis Salake, bet, dėl sniego gausos ir slidžių kelių, tąkart teaplankėme Salako Švč. Mergelės Marijos Sopulingosios bažnyčią. Tačiau vis sukosi galvoje mintis, kad reik ten grįžti ir pasigrožėti Salako apylinkėmis. Tą šį kart ir padariau. (Salakas - perskaitykit pavadinimą nuo galo ;) ).

Foto prisiminus snieguotą žiemą.

2016m,

Tiesa ir šį kartą važiuodamos vienoje kelio atkarpoje pakliuvome į žiemą ;)

Bažnyčia ir Šventorius dabar.

Keista, kai viduryje dienos miestelio gatvės tuščios, vos vienas kitas žmogus kažkur iš lėto žingsniuoja. Pasijuokiau, kad matyt Salako gyventojai visi darbuose, nes kituose miesteliuose dienomis dažniausiai toks didelis veiksmas vyksta, jog rodos niekas nedirba.
Internete radau info, kad su miesteliu susipažinti galima einant Salako pažintiniu taku. Tai istorinį Salako miestelį ir jo apylinkes reprezentuojantis, beveik 5 km ilgio, žiedinis maršrutas.

Pažintinio tako kryptį nurodo miestelyje pastatytos rodyklės, pagal kurias ir keliavome.

Pažintinio tako maršrutą pradėjome nuo Gražutės regioninio parko lankytojų centro, kuriame mūsų turėjo laukti Vidos Žilinskienės „Jūrų muziejus“, interaktyvios regioninio parko gamtos ir įdomios Salako krašto etnografinės ekspozicijos. Deja... Anot ant durų užrašyto darbo laiko, lankytojų centras turėjo dirbti, bet durys buvo užrakintos. O paskambinus ant durų paliktais numeriais, niekas neatsiliepė. Nuvylė.

Ką gi, einame toliau sekdamos pažintinio tako rodyklėmis. Aplankėme Salako totorių ir senąsias miestelio kapines. Senosios kapinės  įkurtos dar praėjusiame šimtmetyje, ką bylojo lentelė, buvusi ant mūrinių kapinių vartų. 1980 m. rugpjūčio 25 d. kapinės uždarytos. Matosi tvarkomi vos keletas kapų, matomai tų, kurių artimieji dar gyvena Salake. Dauguma paminklų nusitrinę, tad įžiūrėt kas palaidota nėra galimybės. Tačiau ant vartų kaba iškaba suteikianti informaciją, kur galima sužinoti, kas šiose kapinėse palaidoti. Tai Atminimo knyga (atminimoknyga.lt) - visuotinai internete prieinamas duomenų bankas apie Lietuvoje palaidotus įvairių tautybių žmones.

Totorių kapinės yra visai šalia neveikiančių senųjų Salako kapinių. Kada jos įkurtos dokumentų nėra, tačiau jos veikia ir dabar. Abejas kapines skiria akmeninė tvora. Totorių kapinaitės mažutės, teužima 0,08 ha.  Iš pirmo žvilgsnio nustebome, kad visi paminklai be užrašų, o pasirodo jų paminklai statomi atvirkščiai, gale kojų, tad ir užrašai gaunasi iš kitos pusės. Kadangi pirmą kartą lankiausi tokiose kapinėse, tai man buvo naujiena.

Keliaujame pagal nuorodas toliau. Miestelyje dominuoja mediniai namai. Sekdami nuoroda į apžvalgos bokštelį praėjome „Gražiausią miestelio gatvę“. Taip ji nominuota, nes tai byloja iškabintas didelis medinis užrašas.

Eidamos vis dairėmės kur galėtų būti tas apžvalgos bokštelis. Priėjome medinį taką, kuris nutiestas palei Luodžio ežero pakrantę. Jis ir vedė apžvalgos bokštelio link. Nuo bokštelio pasigrožėjome Luodžio ežero panorama. Pažintinio tako informaciniuose stenduose atradome Luodžio ežero istoriją, susipažinome su aliuviniu mišku ir jo ekosistema, vandens ir miško paukščiais. Taip pat šalia medinio tako įtaisytos įvairios medinės skluptūros.

Pasibaigus mediniam takui priėjome poilsiavietę. Puiki vieta poilsiui. Paplūdimys, staliukai, vaikams žaidimų aikštelės. Įrengta viskas ko reik poilsiui.

Toliau nuorodos veda į paskutiniojo ledynmečio liudytoją – Salako ozą! Su dideliu smalsumu ėjome pažiūrėti, kas tas ozas. Pamatėme ...

Pažintinio tako maršrutą užbaigėme praeidamos pro bažnyčią.
Grįždamos prie lankytojų centro. Dar kartą bandėme pakliūti į centrą, bet deja....

Pakeliui užsukome į Zarasus. Papietavome restorane Monopolis. Puiki aplinka, skanus maistas.  Ir, kadangi nebuvau buvusi Švč. Mergelės apsireiškimo prie ilgio ežero vietoje, užsukome ten.

Zarasų kraštą jau esu lankiusi anksčiau ->  Pasižvalgymai po Zarasų kraštą.